A. Algemene gegevens
Naam ANBI: | Protestantse gemeente te Vroomshoop |
Telefoonnummer: | (0546) 43 30 88 |
RSIN/Fiscaal nummer: | 0824355763 |
Nummer Kamer van koophandel | 76368580 |
Website adres: | www.protestantsvroomshoop.nl |
E-mail adres: | kerkelijkbureau@protestantsvroomshoop.nl |
Adres: | Hoofdstraat 35 |
Postcode: | 7681 DJ |
Plaats | Vroomshoop |
De Protestantse gemeente te Vroomshoop is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland. In het statuut (kerkorde) van de Protestantse Kerk staat dit in de ordinantie 2 artikel 1 als volgt omschreven: “een gemeente is de gemeenschap die, geroepen tot eenheid, getuigenis en dienst, samenkomt rondom Woord en sacramenten”.
Deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 4 lid 1 van de kerkorde.
De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat onder meer bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de gemeenten en andere onderdelen van deze kerk. Deze kerkorde is te vinden op de website van de landelijke kerk: kerkorde Protestantse Kerk in Nederland (link).
De Protestantse Kerk heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de Protestantse gemeente te Vroomshoop.
B. Samenstelling bestuur
Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. In onze gemeente telt de kerkenraad 36 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente.
Het college van kerkrentmeesters telt 8 leden is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en de gebouwen van de gemeente, met uitzondering van diaconale aangelegenheden. De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van onder andere de begroting en jaarrekening. Het college van kerkrentmeesters bestaat uit tenminste drie leden. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college van kerkrentmeesters, door toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het regionale college voor de behandeling van beheerszaken.
(Ordinantie 11, art. 6-9).
C. Doelstelling/visie
De Protestantse Kerk verwoordt in de eerste hoofdstukken van de Kerkorde wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar kerkstructuur, haar organisatie, haar kerkrecht, haar
ledenadministratie, haar arbeidsvoorwaarden en haar financiën.
Zie verder:
artikelen I t.m. IV van de kerkorde van de Protestantse Kerk “de roeping van kerk en gemeente”
D. Beleidsplan
Het beleidsplan van de Protestantse Kerk kunt u vinden via deze link: https://www.protestantsekerk.nl/anbi-pkn/
zoeken op beleidsplan 2021-2025 “de toekomst open tegemoet”
Het beleidsplan van de Protestantse gemeente te Vroomshoop vindt u op deze website (link).
E. Beloningsbeleid
De beloning van de predikanten van onze gemeente is geregeld in de “Generale regeling rechtspositie predikanten” (link).
De beloning van de overige medewerkers in loondienst, zoals kerkelijk werkers, kosters/beheerders, is geregeld in de “Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse kerk in Nederland” (link).
Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.
F. Verslag Activiteiten
De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van de levende gemeente. Dat doet zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar de afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Zij waken over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad. Een uittreksel van de belangrijkste gegevens treft u hieronder aan.
G. Voorgenomen bestedingen
De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijk kerkenwerk (of kerk-zijn) vertoont een grote mate van continuïteit: de predikanten of andere werkers verrichten hun werkzaamheden, kerkdiensten worden gehouden en ook andere activiteiten vinden plaats. In de kolom begroting in het overzicht onder H. is dit cijfermatig in beeld gebracht.
H. Verkorte staat van baten en lasten met toelichting
Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom “Begroting” inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen in het verslagjaar. De kolommen “Rekening” geven inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen.
De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar.
Begroting 2024 | Rekening 2023 | Rekening 2022 | |
Opbrengsten en Baten | |||
Opbrengsten onroerende zaken | 48.250 | 70.349 | 53.408 |
Opbrengsten uit rente, dividenden en beleggingen | 300 | 751 | 272 |
Opbrengsten uit stichtingen, kassen en fondsen | 17.500 | 25.396 | 13.516 |
Bijdragen van leden en anderen | 359.675 | 375.933 | 386.947 |
Opbrengsten uit subsidies en bijdragen | 1.800 | 2.429 | 1.625 |
Totaal baten A | 427.525 | 474.858 | 455.768 |
Uitgaven en Kosten | |||
Kosten kerkelijke gebouwen | 93.450 | 133.132 | 34.998 |
Kosten overige niet-kerkelijke eigendommen en inventarissen | 17.950 | 13.738 | 8.158 |
Afschrijvingen onroerende zaken, installaties/invent. | 4.512 | 4.512 | 7.345 |
Pastoraat resp. diaconaal pastoraat | 269.100 | 259.293 | 234.333 |
Kosten kerkdiensten en kerkelijke activiteiten | 9.000 | 7.841 | 5.719 |
Verplichtingen/bijdragen aan andere organen | 27.600 | 27.397 | 25.779 |
Salarissen en vergoedingen | 43.075 | 45.655 | 36.120 |
Kosten beheer, administratie en archief | 21.975 | 28.938 | 29.198 |
Rentelasten/bankkosten | 1.000 | 1.034 | 914 |
Totaal lasten A | 487.662 | 521.539 | 382.564 |
Operationeel resultaat (A) | -60.137 | -46.681 | 73.205 |
Incidentele baten en lasten | |||
Incidentele baten | – | 53.564 | 360.750 |
Incidentele lasten | – | -16.581 | – |
Incidentele baten en lasten (B) | – | 36.983 | 360.750 |
Resultaat verslagjaar (A+B) | -60.137 | -9.698 | 433.955 |
Mutaties bestemmingsreserves/-fondsen | |||
Onttrekkingen bestemmingsreserves | – | 1.270.185 | |
Onttrekkingen bestemmingsfondsen | – | – | |
Toevoegingen bestemmingsreserves | – | -47.000 | -1.609.185 |
Toevoegingen bestemmingsfondsen | – | – | – |
Totaal mutaties bestemmingsreserves/-fondsen (C) | – | -47.000 | -339.000 |
Resultaat naar Algemene reserve (D) | -60.137 | -56.698 | 94.955 |
Toelichting
Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de kerkleden wordt elk jaar via de Actie Kerkbalans gevraagd om hun bijdrage voor het werk van de kerkelijke gemeente waartoe zij behoren.
Soms bezit de kerkelijke gemeente ook nog enig vermogen in de vorm van woningen, landerijen of geldmiddelen. Soms is dit aan de gemeente nagelaten met een specifieke bestemming. De opbrengsten van dit vermogen worden aangewend voor het werk van de gemeente.
Kerken ontvangen geen overheidssubsidie in Nederland, behoudens voor de instandhouding van monumentale (kerk)gebouwen of een specifiek project.
Een groot deel van de ontvangen inkomsten wordt besteed aan pastoraat, in de vorm van salarissen voor de predikant en eventuele kerkelijk werkers en aan de organisatie van kerkelijke activiteiten.
Daarnaast worden de ontvangen inkomsten ook besteed aan het in stand houden van de kerkelijke bezittingen, benodigd voor het houden van de kerkdiensten (zoals onderhoud, energie, belastingen en verzekeringen) en aan de kosten van de eigen organisatie (salaris koster, eventueel overig personeel, vrijwilligers) en bijdragen voor het in stand houden van het landelijk werk.
Onder lasten van beheer zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de kerkelijke bezittingen.
Ter toelichting op de afwijkingen t.o.v. de begroting het volgende
Bovenstaande leidt tot een negatief resultaat over 2023 van € 56.700.
Dat is € 30.300 lager dan het begrote tekort van € 87.000
Gemeenteleden die hierover vragen hebben of meer informatie willen kunnen contact opnemen met het College van Kerkrentmeesters.
In dit formulier kunt u feedback achterlaten.